Ο κινηματογραφιστής Παναγιώτης Κράββαρης στην εισήγησή του αναφέρθηκε στον ρόλο του φωτός στην έβδομη τέχνη αντιπαραβάλλοντας σκηνές από κινηματογραφικές ταινίες με πίνακες της αναγεννησιακής ζωγραφικής.
Όπως οι αναγεννησιακοί ζωγράφοι έτσι και οι πρώτοι κινηματογραφιστές προσπάθησαν να καταστήσουν την τέχνη τους έναν καθρέφτη της πραγματικότητας. Η πραγματικότητα αυτή αλλάζει, καθώς η κινηματογραφική τέχνη εξελίσσεται μέσα στον 20ό αιώνα, και από τον κινηματογράφο-μάτι του Djiga Vertov γίνεται συναισθηματική, δραματική, ψυχική, ακολουθεί τους συνειρμούς του μυαλού και απελευθερώνει την ανθρώπινη εμπειρία από τους περιορισμούς του χώρου και του χρόνου. Όπως ολόκληρη η ζωγραφική από την Αναγέννηση και μετά χειρίζεται το φως για να μεταδώσει συναισθήματα και ψυχικές καταστάσεις, έτσι και οι κινηματογραφιστές πλάθουν από το μηδέν τις φωτιστικές συνθήκες που θα «πείσουν» τον θεατή για την πραγματικότητα που απεικονίζουν. Θα παρακολουθήσουμε τη σχέση του κινηματογράφου με το φως μέσα από την ιστορία της ζωγραφικής, αφού, όπως έλεγε και ο Marcel Marten, «όλη η ιστορία της ζωγραφικής θυμίζει τον κινηματογράφο».
Περίληψη εισήγησης
Όπως οι αναγεννησιακοί ζωγράφοι έτσι και οι πρώτοι κινηματογραφιστές προσπάθησαν να καταστήσουν την τέχνη τους έναν καθρέφτη της πραγματικότητας. Η πραγματικότητα αυτή αλλάζει, καθώς η κινηματογραφική τέχνη εξελίσσεται μέσα στον 20ό αιώνα, και από τον κινηματογράφο-μάτι του Djiga Vertov γίνεται συναισθηματική, δραματική, ψυχική, ακολουθεί τους συνειρμούς του μυαλού και απελευθερώνει την ανθρώπινη εμπειρία από τους περιορισμούς του χώρου και του χρόνου. Όπως ολόκληρη η ζωγραφική από την Αναγέννηση και μετά χειρίζεται το φως για να μεταδώσει συναισθήματα και ψυχικές καταστάσεις, έτσι και οι κινηματογραφιστές πλάθουν από το μηδέν τις φωτιστικές συνθήκες που θα «πείσουν» τον θεατή για την πραγματικότητα που απεικονίζουν. Θα παρακολουθήσουμε τη σχέση του κινηματογράφου με το φως μέσα από την ιστορία της ζωγραφικής, αφού, όπως έλεγε και ο Marcel Marten, «όλη η ιστορία της ζωγραφικής θυμίζει τον κινηματογράφο».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου